Itämeri – pohjasta pintaan -seminaari, Saaristositsit & Norppabileet

Tällä viikolla Kritiikin tapahtumakalenteria yhdistää yksi teema: luonto. Keskiviikkona 17.10. Kritiikki ja Synapsi järjestävät yhteistyössä seminaarin, Itämeri – pohjasta pintaan, missä on puhujia niin historian kuin luonnontieteiden aloilta. Torstaina 18.10. Osakuntasalissa sitsataan poikkitieteellisissä tunnelmissa, sillä Kritiikin ja Synapsin sitsikulttuurit kohtaavat Saaristositseillä. Samainen päivä huipentuu illalla Saaristobaarissa vietettäviin Norppabileisiin. Mutta mistä idea luontoteemaisiin tapahtumiin on saanut alkunsa? Ideoinnin taustaa tulen avaamaan tässä blogitekstissä.

Maisema Saimaan Puruvedeltä. Kuva: Elisa Pirinen

Isäni puoleiset sukujuuret ovat Saimaan rantamilla, joten Itä-Suomen kaunis ja herkkä luonto on lähellä sydäntäni – samaten Saimaan vesissä asustava norppa. Pienenä tyttönä ihastuin norppien söpöyteen, mutta pudotuksen maanpinnalle sain noin 8-vuotiaana Kerimäellä Itä-Suomen Järvikalastusmuseossa. Museon näyttelyssä oli täytetty norppa – järkytyin syvästi. Siitä päivästä alkaen olen ollut norppasuojelija henkeen ja vereen sekä etsinyt aktiivisesti käsiini tietoa norppien suojeluhistoriasta.

Olen koko yliopisto-opiskeluni aikana seurannut, millaisia tapahtumia järjestetään yliopistolla ja ainejärjestöissä. Muutama ainejärjestö ennen meitä on pitänyt bileitä, joiden lipputuloista osa on lahjoitettu hyväntekeväisyyteen. Viime keväänä Kritiikkiä muistettiin 60-vuotisvuosijuhlillamme lahjoin, joihin käytetty raha oli lahjoitettu hyvään tarkoitukseen. Voisiko Kritiikki juhlistaa omaa juhlavuottaan myös tekemällä hyvää? Mikä olisi sellainen teema, joka houkuttelisi opiskelijoita paikalle? Alkuvuoden hauduttelin ideaa ja puhuin ideoistani puheenjohtajallemme Veera Semille. Veera näytti vihreää valoa hyväntekeväisyysbileille ja hänen ehdotuksesta emme järjestäneet vain sitsejä ja bileitä, vaan myös ympäristöteemaisen seminaarin. Olimme keväällä hyvin iloisia, että Synapsi vastasi myöntävästi yhteistyöpyyntöömme. Kritiikillä ja Synapsilla on ollut vuosien ajan yhteisiä bileitä, joten yhteistoimintaa on ollut ilo jatkaa näiden tapahtumien merkeissä.

Bileiden teemaksi valikoitui norpat, sillä onhan erittäin uhanalainen Pusa hispida saimensis Suomen luonnonsuojelun ja luonnonsuojeluliiton maskotti. Bileitä ei siis ole järjestetty täysin henkilökohtaisten mieltymysteni pohjalta. Norppasitsit olisivat olleet ehkä jo liikaa, joten Saaristoteema toimii paremmin – ja onhan Turku meren rannalla! Seminaarissa puolestaan yhdistyy järjestäjätahojen alat: historia ja luonnontieteet. Itämeri teemana sitoutuu vahvasti Turun maantieteelliseen sijaintiin ja Itämeren ainutlaatuisuuteen.

Aivan hiljattain julkaistiin IPCC:n ilmastoraportti, josta uutisoitiin laajasti. Se veti ainakin minut vakavaksi. Ympäristö on sanomattakin tärkeä asia, joten on ollut kunnia olla järjestämässä Kritiikille tapahtumia, joiden tuotosta lahjoitetaan luonnonsuojelulle. Sitsien osallistujamaksuista sekä bileiden sisäänpääsystä lahjoitetaan 1 euro Suomen luonnonsuojeluliitolle. Lahjoitus menee siis Suomen luonnon suojelulle.

Nähkäämme sankoin joukoin seminaarissa, sitseillä ja bileissä!

Tekstin on kirjoittanut Kritiikin juhla- ja tapahtumavastaava Elisa Pirinen

Ps. torstaina 18.10. päivystyksen teema on norpat! ❤