Tervetuloa Kritiikkiin, fuksi

Tänään on monen opiskelijan ensimmäinen päivä yliopistossa. Ehkäpä joku teistä lukee juuri tätä blogikirjoitusta, joten onneksi olkoon ja tervetuloa mukaan! Minun ensimmäisestä päivästäni on kulunut jo tovi, mutta ainakin luulen vielä muistavani miten kutkuttavan jännittävältä kaikki tuntui ensimmäisten viikkojen aikana. Erityisen hyvin muistan, kuinka tuutorini kannusti minua tulemaan illalla Kouluun tutustumisiltaan. Minä, joka en Turkua vielä tuntenut, ajattelin, että ”kouluun” on tietenkin yhtä kuin yliopistolle. Mutta yliopisto ei ole koulu, ja sen oppi hämmentynyt fuksi-minäkin, kun tuutorini lopulta lempeästi opasti minut yliopistolta keskustan Panimoravintola Kouluun. Tämän tarinan opetus kannattaa uusien opiskelijoiden painaa mieleen ensi viikolla koittavaa kaupunkikierrosta ja Koulun tutustumisiltaa ajatellen. Onneksi minäkin olen fuksiviikon jälkeen löytänyt Kouluun ihan kiitettävän hyvin!

Opintojen aloittamisessa kummastuttavat jo pelkästään yliopiston toimintakulttuuri ja tärkeähkö puhetapa, eli tutummin akateeminen slangi. Kun siihen päälle lisätään usein kokonaan uuden kotikaupungin haltuun ottaminen, niin eipä ole ihme, miksi uuden opiskelijan olo voi aluksi olla ylivoimainen. Huolet ovat kuitenkin turhia, sillä uusi opiskelija ei ole yksin: opiskelupaikan bonuksena tulee oikeus liittyä (puolueellisen arvioni mukaan) yliopiston parhaaseen ainejärjestöön, Kritiikkiin! Syksyllä on luvassa monenlaista mukavaa tekemistä, jonka lomassa tutustua uusiin ihmisiin ja saada vertaistukea fuksisyksyyn. Seuraavaksi luvassa muutamia poimintoja syksyn tapahtumatarjonnasta, mutta kaikki tällä hetkellä varmistuneet tapahtumat löytyvät myös Kritiikin kotisivuilta.

Jo ensi viikonloppuna (pe 31.8.- su 2.9.) lähdemme nauttimaan luonnosta ja rennosta yhdessäolosta Aurinkolahdelle. Mökkiviikonloppu on yksi Kritiikin rakastetuimmista tapahtumista, joten kannattaa rohkeasti lähteä mukaan, vaikka ensiajatukselta reissu tuntuisikin jännittävältä. Syyskuussa uudet opiskelijat pääsevät opettelemaan sitsilauluja, sillä fuksisitsejä vietetään torstaina 27.9. Q-talolla.  Myös loka- ja marraskuussa sitsataan, joten tanssijalan vipatusta opintojen vastapainoksi tulee tänä syksynä riittämään! Pikkujoulukausi rykäistään kunnolla käyntiin Itämeren aalloilla 7.-8.11. järjestettävän kolmannen Kritiikki-risteilyn merkeissä.  Marraskuun puoliväliin sijoittuu myös Historian Opiskelijain Liiton seminaari, jonne kritiikkiläisten on syytä saapua runsaslukuisesti a) laadukkaan seminaarin innostamina b) näyttämään Tampereen historian opiskelijoille kaapin paikan ja noutamaan vuosijuhlilla meiltä anastetun toimiston sisustusesineen takaisin! (Juhla)vuoden päättää vielä perinteiset ja tunnelmalliset pikkujoulut, joita juhlitaan 29.11. T-talolla.

Jos joku fuksi selvisi tänne saakka, niin ethän säikähdä: kaikki nämä kummalliset nimet ja tapahtumat muuttuvat vielä selkokieleksi syksyn kuluessa! Kritiikin tunnusvaate viitta on varmasti jo ensimmäisenä päivänä tullut tutuksi tuutoreiden hartevilla. Ensijärkytyksen jälkeen viitta alkaa yleensä houkuttamaan myös haalarinhimoisia fukseja, joten seuraavat päivämäärät kannattaakin laittaa heti ylös. Uusien opiskelijoiden viittoja ommellaan nimittäin 5.-7.10. viittatalkoissa ja Mustien viittojen yönä 1.11. myös uusimmat kritiikkiläiset saavat tämän pyhän vaatteen kannettavakseen. Sitä odotellessa on hyvä opiskella viitan käyttämisen etikettiä osallistumalla runsaasti Kritiikin tapahtumiin ja seuraamalla vanhempien viittaihmisten toimintaa.

Kaiken edellä mainitun lisäksi arkiset ja säännöllisemmät tapahtumat jatkavat pyörimistä tuttuun tapaan. Joka tiistai ja torstai klo 12–14 kahvitellaan (ilmaiseksi!) Kritiikin toimistolla Ylioppilastalo B:ssä, paitsi jokaisen kuukauden viimeisenä tiistaina, jolloin sumpit ja opiskelijat kohtaavat toimiston sijaan historia-aineiden henkilökunnan päämajassa eli Historicumissa. Kiitosta kerännyt liikuntavuoro jatkuu samassa paikassa, mutta aika on vaihtunut perjantai-iltapäivään. Jos jalat eivät ole torstain tanssimisesta kovin kipeät, niin liikuntavuorolle kannattaa tulla hikoilemaan arkiset kiireet pois ennen viikonlopun viettoon kirmaamista.

Näihin tapahtumiin ja yleisesti Kritiikin toimintaan toivotan lämpimästi tervetulleeksi erityisesti kaikki uudet opiskelijat, mutta tietenkin myös muut uudet ja vanhat tutut. Nähdään tapahtumissa!

Kirjoittaja on Kritiikin puheenjohtaja Veera Semi, joka odottaa syksyltä erityisesti bingoon osallistumista Kritiikki-risteilyllä.

Ps. Muistathan, että Kritiikin tapahtumat kätevänä listauksena löydät Kritiikin kotisivuilta, joita kannattaa seurata aktiivisesti.